معرفی کتاب «نخل سوخته»

کتاب «نخل سوخته»، مجموعه خاطرات زندگی سردار «شهید محمدحسین یوسف اللهی» جانشین فرمانده واحد اطلاعات و عملیات لشکر 41 ثارالله را شامل می شود. این کتاب به قلم مهدی فراهانی و با مقدمه حاج قاسم سلیمانی توسط کنگره بزرگداشت سرداران و هشت هزار شهید استان کرمان و سیستان و بلوچستان چاپ شده است.  شهید محمد حسین یوسف الهی؛ همان شهیدی که سردار سلیمانی وصیت کرد در جوارش به خاک سپرده شود.
حاج قاسم وقتی کتاب نخل سوخته را خواند، نوشت «حسودی ام می شود! این کتاب را کس دیگری بخواند و حسین (یوسف الهی) را بیشتر از من دوست داشته باشد… مطمئنم هر عارف وارسته و پیر مورد احترامی که این کتاب را بخواند، سر به بیابان می گذارد.»


ویژگی متمایز شهید یوسف اللهی حالات عرفانی ایشان می باشد که با کرامات و اخبار غیبی همراه می شود. در بخش هایی از این کتاب به این حالات عرفانی اشاره شده است، که هر انسان سالکی به این شهید عزیز غبطه خواهد خورد. نکته مهم این است که این حالات عرفانی سبب شده بود که ایشان مدیریت بسیار جالبی روی نیروهای خود داشته باشد و این نیروها را نیز به همراه رشد دهد. همین امر سبب شده بود که مجموعه زیردست ایشان بسیار متمایز و متفاوت از سایر مجموعه ها باشد. سلوک این شهید عزیز مصداق این جمله امام خمینی می باشد که این شهدا ره صد ساله را یک شبه طی کردند. شاید بارزترین ویژگی اخلاقی شهید یوسف اللهی عزیز، نماز شب های ایشان و بی میلی ایشان به دنیا و مافیها باشد. به افرادی که عرفان را کتمان و تکذیب می کنند، توصیه می شود که حتما این کتاب را مطالعه کنند. وجه تسمیه کتاب هم جمله بوده است که شهید یوسف اللهی در مورد درختان نخل می گوید به این مضمون که

« نخل ها ایستاده می میرند.»

نثر کتاب خیلی قوی نیست و می شد بسیار روان تر و جذاب تر خاطرات این شهید را بیان کرد. اما نویسنده حداقل سعی کرده است که یک قطره از دریای عظمت این شهید را بیان کند و این امر قابل ستایش است. استان کرمان هم از استان هایی می باشد که نتوانسته است شهدا خودش را خوب معرفی کند. اگر به برکت وجود شهید قاسم سلیمانی نبود، این محدود شهدا نیز معرفی نمی شدند. لازم است مسئولان استان در این زمینه تلاشی بکنند.
شهید «محمد حسین یوسف الهی» در سال 1340 در شهر «کرمان» متولد شد. ایشان در آغاز جنگ عراق علیه ایران در لشکر 41 ثارالله واحد اطلاعات و عملیات به فعالیت خود ادامه داد و بعدها به عنوان جانشین فرمانده این واحد انتخاب شد. در طول جنگ پنج مرتبه به سختی مجروح شد و بالاخره آخرین بار در عملیات والفجر هشت به دلیل مصدومیت حاصل از بمبهای شیمیایی در بیست و هفتم بهمن ماه سال 1364 در بیمارستان لبافی نژاد تهران به شهادت رسید.

One thought on “معرفی کتاب «نخل سوخته»

  1. سلام علیکم
    کتاب صوتی نخل سوخته را پیدا نکردم.
    اگر تهیه نشده است، جایش خیلی خالی است.
    شاید هم شهید سلیمانی نمی خواهد.
    فقط می توانم کتاب صوتی را مطالعه کنم.
    اگر سراغ دارید آدرس بدهید تهیه کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *