آیت الله اسدالله ایمانی

آیت الله اسدالله ایمانی در سال بیستم اردیبهشت 1326 در شهرستان کازرون در خانواده ای روحانی دیده به جهان گشود. جد وی مرحوم كربلایی اسدالله به كربلایی مقدس مشهور بود و پدر آیت الله ایمانی مرحوم حجت الاسلام حاج شیخ محمد صادق ایمانی (پدر شهید نصرالله ایمانی) از چهره های معروف مذهبی در شهرستان كازرون و شهرهای مجاور بود كه به رغم داشتن تحصیلات حوزوی برای امرار معاش و اداره زندگی به شغل بزازی مشغول بود.

آیت الله ایمانی دوران دبستان را در كازرون گذراند و سه سال اول دروس مقدمات حوزوی را در حوزه علمیه صالحیه کازرون گذراند و در سال 1341 چند ماه بعد از رحلت آیت الله العظمی بروجردی (ره) راهی قم شد و تا سال 1344 به فراگیری دروس متدوال آن زمان نظیر شرح لمعه، قوانین، رسایل، مكاسب، كفایه الاصول و منظومه گذراند. وی فلسفه (اسفار) را از محضر آیت‌الله جوادی آملی فرا گرفت و در دروس اخلاق از شاگردان آیت‌الله شب‌زنده‌دار بود. آیت الله ایمانی مقدمات، فقه و اصول را در هفت سال به اتمام رساند و در دروس خارج مراجع بزرگوار و مجتهدین آن زمان حاضر شد. مرحوم آیت الله ایمانی دو دوره خارج اصول و همزمان فقه را نزد استادان بزرگواری مانند آیت الله سید محمد محقق داماد(ره)، آیت الله میرزا هاشم آملی (ره)، آیت الله سید محمدرضا گلپایگانی (ره) و همچنین آیت الله ناصر مكارم شیرازی سپری كرد و به درجه اجتهاد نایل آمد.

آیت الله ایمانی در اوایل حضور خود در قم از یاران امام خمینی گشت و به مبارزه علیه رژیم سفاك پرداخت. او از سال 1342 برای تثبیت و گسترش مرجعیت امام خیمنی (ره) تلاش و سخنرانی های متعددی كرد به طوری كه ممنوع المنبر شد. اوج فعالیت‌های سیاسی آیت‌الله ایمانی در سال‌های دهه ۱۳۵۰ به بعد بود. در آن سال‌ها وی نقش مهمی در گسترش پیام نهضت اسلامی در شهر کازرون داشت و در واقع رابط بین مردم کازرون به خصوص جوانان این شهر، با حوزه علمیه قم بود. او همه برنامه های امام خمینی و انقلاب اسلامی را به کازرون منتقل می نمود و مردم این شهر را هدایت می نمود.  در سال ۱۳۵۵ و در پی شدت بخشیدن به فعالیت‌های سیاسی خود، توسط ساواک دستگیر شد و به شدت مورد آزار و اذیت قرار گرفت.

با تشدید فعالیت‌های فرهنگی گروه‌های چپ در کازرون، که در قالب تأسیس کتابخانه و کتابفروشی نمود پیدا می‌کرد، وی به تأسیس کتابخانه‌ای اسلامی مبادرت ورزید که کتب اسلامی را در اختیار جوانان قرار می‌داد. این کتابخانه بعدها گسترش یافت و با افزوده شدن صندوق قرض‌الحسنه به آن، با نام مجتمع فرهنگی و خدماتی قائم (عج) به ارائه خدمات فرهنگی و نیز خیریه به جوانان و مردم مستضعف کازرون می‌پرداخت.ایشان با شجاعت و مدیریت خود بسیاری از نقشه ها منافقین برای فریب مردم و نا امید کردن مردم از انقلاب اسلامی را خنثی می نمود. او در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی، کمک به خانواده‌های مبارزان کازرونی را وجهه همت خود قرار داد و هم‌زمان به ایراد سخنرانی‌های افشاگرانه علیه رژیم پهلوی پرداخت که منجر به دستگیری وی شد. در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی به اداره امور شهر و برقراری نظم در سطح شهر پرداخت؛ به طوری که علی‌رغم برقراری حکومت نظامی در شهر، مشکل خاصی در زمینه تاراج سلاح‌های پادگان و حیف‌و‌میل بیت‌المال رخ نداد. بدین ترتیب کازرون تقریبا اولین شهری بود که نهادهای نظامی و انتظامی در آن مستقر و وظایف قانونی خود را در روزهای اولیه انقلاب عهده‌دار بودند.  آیت الله ایمانی در حوزه های علمیه قم و كازرون و همچنین بوشهر به تدریس مشغول بود و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به حکم امام خمینی به عنوان اولین امام جمعه شهرستان کازرون منصوب گردید:

بسمه تعالی‌
جناب مستطاب ثقه الاسلام و المسلمین آقای شیخ اسد الله ایمانی- دامت افاضاته‌
تلگراف و طوماری با امضای جمع زیادی از آقایان اهالی محترم شهر کازرون واصل گردید که تقاضا کرده بودند جنابعالی به کازرون بروید و کما فی السابق به ارشاد و تبلیغ و اقامه نماز جمعه و جماعت اشتغال ورزید و با توجه به وضع منطقه و حساسیت زمان، مقتضی است دعوت اهالی محترم را اجابت نموده و به آنجا بروید و ضمن انجام وظایف مذهبی و اجتماعی، نماز جمعه را نیز اقامه کنید و در تصدی امور حسبیّه نیز از طرف این جانب مجاز هستید. امید است اهالی محترم نیز قدردان وجود شریف جنابعالی بوده و از همکاری و مساعدت در پیشبرد اهداف عالیه اسلام دریغ نورزند. از خدای تعالی ادامه توفیقات همگان را خواستارم.

16  ذی القعده 99 (16 مهر 1358)

روح الله الموسوی الخمینی‌

وی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، نماینده جامعه روحانیت در دانشگاه‌های کشور، دانشگاه علوم پزشکی شیراز و نماینده ولی فقیه در دانشگاه شیراز بود.  آیت الله ایمانی در اولین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری، از طرف مردم استان فارس به نمایندگی مجلس خبرگان رهبری برگزیده شد. با شروع جنگ تحمیلی، بارها در صحنه‌های نبرد علیه دشمن تجاوزگر حضور یافت و نقش بسزایی در سازماندهی رزمندگان شهر کازرون در هشت سال دفاع مقدس در منطقه جنوب داشتند. ایشان با حضور مداوم خود در منطقه سبب شد که رزمندگان کازرونی نقش موثری در هشت سال دفاع مقدس داشته باشند. ایشان در پشت جبهه نیز سهی فراوانی در جمع آوری کمک های مادی مردم برای جبهه داشتند.

وی در دومین و سومین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز به نمایندگی استان فارس در آن مجلس انتخاب شد. او با توجه به اینکه از جوان‌ترین نمایندگان مجلس خبرگان رهبری بود، در اجلاسیه‌های افتتاحیه دوره‌های اول و دوم به عنوان منشی هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری انتخاب شده بود. آیت‌الله ایمانی در کنار مسئولیت‌های دینی، به تدریس و نیز تألیف کتب مختلف نیز اهتمام می‌ورزید که از آن جمله می‌توان به همكاری و شركت در تنظیم و تدوین تفسیر نمونه، نگارش، تدوین تقریرات درس خارج آیت الله مكارم شیرازی، رساله‌ای در خمس؛ رساله‌ای در ارث؛ رساله‌ای در تقیه؛ رساله‌ای در امربه‌معروف اشاره نمود. وی کتاب «اليهود في القرآن» را به فارسی ترجمه کرد، ولی چون ترجمه دیگری از آن منتشر شده بود از انتشار آن خودداری کرد.

یكی دیگر از فعالیت های مفید ایشان كه به جهت رشد فرهنگی منطقه و شهرستان بود، برپایی یادواره علمی علامه طباطبایی (ره) به مدت ده سال در شهرستان كازرون بود که شهرت ملی پیدا کرد. در تیر ماه ۱۳۸۰ ، ایشان از طرف مقام معظم رهبری به سمت نماینده ولی فقیه و امام جمعه بوشهر منصوب شد.  آیت الله ایمانی از تاریخ ۲۵ بهمن ۱۳۸۷ با حکم  امام خامنه ای به عنوان نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز منصوب شد. ایشان رسالت امام جمعه را محدود به امور اخروی مردم نمی داستند و تا جایی که توان داشتند در آبادانی شهرها و استان محل خدمت خود تلاش می نمودند. اهم اقدامات ایشان در آبادانی محل مسئولیت خویش به شرح زیر است:

  • تجدید بنا و توسعه حوزه علمیه شهرستان کازرون
  • احیای مدرسه علمیه صالحیه کازرون.
  • تأسیس دانشگاه‌های آزاد اسلامی، پیام نور، تربیت دبیر در شهرستان کازرون که اکنون در قالب دانشگاه سلمان فارسی کازرون فعال می باشد.
  • احداث زایشگاه و بیمارستان زنان فاطمیه در کازرون (در قالب سی تختخواب)
  • احداث مصلای جمعه کازرون
  • تجدید بنای مسجد آهنگران یا صاحب الزمان کازرون
  • احداث یک باب مدرسه راهنمایی و واگذاری به آموزش و پرورش
  • اعزام مبلغ به روستاهای شهرستان کازرون و بوشهر و شهرها و روستاهای مجاور پیش از انقلاب اسلامی و پس از آن.
  • پیگیری و احیای جاده ارتباطی شیراز -بوشهر از محور کازرون. (به نحوی که ده کیلومتر آغاز آن را با کمک جهاد سازندگی شهرستان انجام دادند)
  • احیای مدرسه امام خمینی بوشهر
  • اهتمام ویژه به خانواده معظم شهدا، ایثارگران وجانبازان و ده‌ها خدمات دیگر در سطح دو استان بزرگ و مهم فارس و بوشهر.
  • احیای حوزه‌های علمیه شیراز، حوزه‌های علمیه نخبگان، سفیران هدایت شیراز، معصومیه، مرکزی، تحصیل‌کردگان، و خدمات ارزشمند 
  • احیا و بازسازی بافت فرسوده و قدیمی اطراف حرم شاهچراغ و تاسیس بین الحرمین بین مرقد احمد بن موسی و سید علاء الدین حسین در شیراز

وی هشتم اردیبهشت 97 استعفانامه خود را تقدیم رهبر معظم انقلاب نمود و علت استعفا را ضعف شدید جسمانی یادآور شد. متن استعفای ایشان که بیانگر نیت مکلوتی ایشان از خدمت در جامع روحانیت می باشد، به شرح زیر است:

«محضر مبارک ولی امر مسلمین جهان و رهبر معظم انقلاب اسلامی 
حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای متع‌الله المسلمین بطول بقائه‌الشریف 
سلام علیکم 
با آرزوی بهترین توفیقات و صحت و سلامت برای آن مقام منیع و عظیم‌الشان، خاطر عالی تصدیع می‌دهد، بعد از قریب چهار دهه به دوش کشیدن بار امانت و انجام فرامین امام راحل و نصب‌العین قرار دادن منویات حضرتعالی، اینک احساس می‌کنم زمان آن رسیده تا حسب وظیفه این امر خطیر و رسالت مهم را به صاحب آن بازگردانم تا ان‌شالله به دست شخصی توانمند و دلسوز سپرده و هدایتگر و راهگشای استان باشد. 
«فاستقم کما امرت» باعث شد که در این چهل سال ضمن احیای حوزه‌های علمیه در دو استان محل ماموریت و منسجم نمودن امور طلاب و اساتید و روحانیت معظم مناطق، تلاش برای کسب رضای خالق، خدمت به مخلوق و عمل به تکلیف به چیزی حتی بیماری شدید، توجهی ننمایم؛ لیکن اینک ناخوشی و ضعف شدید جسمانی بر من غالب گشته و مانع از انجام فرائض محوله شده است، فلذا از آن رهبر معظم کسب اجازه و ردّ امانت دارم. 
در پایان، از محضر حضرتعالی و مردم شریف استان‌های فارس و بوشهر که نمایندگی شما و امامت جمعه را در آن مناطق بعهده داشتم، حلالیت طلبیده و آرزو دارم همواره مشمول دعای خیرتان باشم. والعاقبه للمتقین. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته؛ اسدالله ایمانی»

آیت‌الله اسدالله ایمانی در تاریخ 17 اردیبهشت 1397ش به دنبال عمل ناموفق پیوند کلیه دعوت حق را لبیک گفت و مردم استان های فارس، بوشهر و قم را عزادار نمود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی درگذشتِ حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ اسدالله ایمانی امام جمعه‌ی شیراز را تسلیت گفتند. متن پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با تأسف و تأثر خبر درگذشت عالم مجاهد جناب حجةالاسلام آقای حاج شیخ اسدالله ایمانی امام جمعه‌ی خدوم و پرتلاش شیراز را دریافت کردم. این روحانی خدمتگزار و انقلابی در طول سالیان دراز، همواره در صفوف مقدم مجاهدات اجتماعی و انقلابی حضور داشته و در جایگاه برجسته‌ی امامت جمعه و عضویت مجلس خبرگان و فعالیتهای متعدد علمی و اجتماعی و مردمی، متعهّدانه به انجام وظایف خطیر پرداخته‌اند. فقدان این عالِم بصیر و صدیق، ضایعه‌ئی برای روحانیت و مردم عزیز شیراز و استان فارس است. اینجانب به خاندان مکرّم و بازماندگان آن مرحوم و نیز به علاقمندان و شاگردان ایشان و به عموم مردم شیراز و فارس بویژه جامعه‌ی روحانیت آن منطقه تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم.

سید علی خامنه‌ای 
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷

به علت احترامی که آیت الله مکارم شیرازی برای ایشان قائل بودند، نماز میت را ایشان قرائت نمودند و در مسجد بالاسر حرم حضرت فاطمه معصومه(س) به خاک سپرده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *